Wellness programma's, in-house massages, onbeperkt gratis eten of zelfs compleet heringerichte kantoren ... tegenwoordig vinden we steeds meer bedrijven die met allerlei nieuwe hippe initiatieven komen, die allemaal maar aan één eis moeten voldoen: hoe opvallender, hoe beter! Deze investeringen worden meestal gedaan om uniek talent en geschoolde werknemers aan te trekken en te behouden. En inderdaad, het opbouwen van een positieve werkcultuur is absoluut essentieel als dat het doel van de oefening is.
Maar achter de schermen vraag ik me af: hoe zit het met het langetermijneffect van deze investeringen? In dit tempo zal straks elke organisatie dit soort mooie voordelen bieden. En dan? Want als dat eenmaal het geval is, rijst de vraag of deze initiatieven nog wel echt het verschil zullen maken als het erom gaat een motiverende werkplek te creëren waar mensen blijven groeien?
Ik denk dat we het antwoord op deze vraag al kunnen zien als we zorgvuldig kijken naar de huidige praktijken op beloningsvlak en hun gevolgen. In de loop van de voorbije vijf jaar hebben heel wat bedrijven zich ingespannen om de loonpakketten van hun werknemers te optimaliseren en uit te breiden, net zoals de investeringen die vandaag in die mooie initiatieven worden gedaan.
De impact van dit alles stemt echter niet overeen met onze verwachtingen!
Wat je zou verwachten is een grote groep van geëngageerde medewerkers, gemotiveerd om hun grenzen te verleggen. In realiteit zien we echter een verbond van voorzichtige medewerkers die zich bijna als gevangenen beginnen te gedragen: ze voldoen aan de regels en durven hun nek niet uit te steken, omdat ze bang zijn om al hun geliefde voordelen te verliezen.
Waar gaan we in de fout?
Waar ligt onze dode hoek?
Als je het mij vraagt, is het te verklaren door een wijdverspreid onbegrip over wat er echt nodig is om een sterke en positieve bedrijfscultuur op te bouwen.
Er lijkt een trend te zijn naar overwegend materialistische benaderingen om engagement te stimuleren. Toch hebben 25 jaar ervaring op het gebied van erkenning en waardering mij geleerd dat het verbeteren van bedrijfscultuur vooral een kwestie is van vertrouwen. Een sterke werkcultuur is immers in de eerste plaats gebaseerd op een fundament van open dialoog, transparantie en connectie.
Daarom is het als werkgever zo belangrijk om voor een veilige omgeving voor uw medewerkers te zorgen - een omgeving waarin solide normen worden gesteld en iedereen de daad bij het woord voegt. Want als werkgevers en managers doen wat ze zeggen, zullen hun mensen dat ook doen!
Gebaseerd op de expertise van Arteel, vat ik hieronder drie essentiële bouwstenen samen die, wanneer correct toegepast, gegarandeerd een grote positieve impact zullen hebben op jouw bedrijfscultuur!
Meer informatie over deze specialiteit vind je op RecognizePeers.com
Benieuwd om dit op de proef te stellen? Neem telefonisch contact met ons op via +32 16 499 960 voor onze top 5 tips om de sociale connectie op de werkplek te verbeteren.
Ontdek hoe bedrijven als Deloitte en Nike hun 'human touch' factor hebben vergroot door simpelweg hun waarderingsaanpak te wijzigen: stuur ons een e-mail op info@arteel.eu.
Veel succes!
Nathalie Arteel
Leading Angel Arteel Group
Recognition & Motivatie expert
Maar achter de schermen vraag ik me af: hoe zit het met het langetermijneffect van deze investeringen? In dit tempo zal straks elke organisatie dit soort mooie voordelen bieden. En dan? Want als dat eenmaal het geval is, rijst de vraag of deze initiatieven nog wel echt het verschil zullen maken als het erom gaat een motiverende werkplek te creëren waar mensen blijven groeien?
Ik denk dat we het antwoord op deze vraag al kunnen zien als we zorgvuldig kijken naar de huidige praktijken op beloningsvlak en hun gevolgen. In de loop van de voorbije vijf jaar hebben heel wat bedrijven zich ingespannen om de loonpakketten van hun werknemers te optimaliseren en uit te breiden, net zoals de investeringen die vandaag in die mooie initiatieven worden gedaan.
De impact van dit alles stemt echter niet overeen met onze verwachtingen!
Wat je zou verwachten is een grote groep van geëngageerde medewerkers, gemotiveerd om hun grenzen te verleggen. In realiteit zien we echter een verbond van voorzichtige medewerkers die zich bijna als gevangenen beginnen te gedragen: ze voldoen aan de regels en durven hun nek niet uit te steken, omdat ze bang zijn om al hun geliefde voordelen te verliezen.
Waar gaan we in de fout?
Waar ligt onze dode hoek?
Als je het mij vraagt, is het te verklaren door een wijdverspreid onbegrip over wat er echt nodig is om een sterke en positieve bedrijfscultuur op te bouwen.
Er lijkt een trend te zijn naar overwegend materialistische benaderingen om engagement te stimuleren. Toch hebben 25 jaar ervaring op het gebied van erkenning en waardering mij geleerd dat het verbeteren van bedrijfscultuur vooral een kwestie is van vertrouwen. Een sterke werkcultuur is immers in de eerste plaats gebaseerd op een fundament van open dialoog, transparantie en connectie.
Daarom is het als werkgever zo belangrijk om voor een veilige omgeving voor uw medewerkers te zorgen - een omgeving waarin solide normen worden gesteld en iedereen de daad bij het woord voegt. Want als werkgevers en managers doen wat ze zeggen, zullen hun mensen dat ook doen!
Gebaseerd op de expertise van Arteel, vat ik hieronder drie essentiële bouwstenen samen die, wanneer correct toegepast, gegarandeerd een grote positieve impact zullen hebben op jouw bedrijfscultuur!
1. Het belang van iedereen op één lijn te brengen
Het begint allemaal met het creëren van een duidelijke visie op waar je jouw bedrijf naartoe wil leiden en hoe je van de wereld een betere plek wil maken. Mensen - en vooral de millennial generatie - moeten zich diep verbonden voelen met de organisatie waar ze voor werken. Ze moeten zich verbonden voelen met de bestaansreden en de kernwaarden van de organisatie. Ze moeten een sterke connectie voelen. Ze moeten het gevoel hebben dat ze op een zinvolle manier bijdragen aan het doel van de onderneming. Met andere woorden, je moet ervoor zorgen dat jouw medewerkers zich zonder meer verbonden voelen met jouw ondernemingsdoel en bedrijfswaarden! Dit gezegd zijnde, kwam ik al vaak bedrijfsleiders of managers tegen die - wanneer ik hen vroeg om hun bedrijfsmissie of waarden te verwoorden - er het zwijgen toededen. Het hoeft dan ook geen verrassing te zijn dat het belangrijkste waar zoveel bedrijven mee worstelen, is om hun doel en waarden in het DNA van hun medewerkers te laten doordringen. Om dit vitale proces op gang te brengen en te versnellen, raad ik daarom aan om elke medewerker in het bedrijf in staat te stellen eraan deel te nemen. Zorg voor een platform waarop elke medewerker de kans krijgt om zijn of haar collega's te waarderen bij het opmerken van positief gedrag dat in lijn is met de doelstellingen of de bedrijfswaarden. Met de introductie van deze nieuwe aanpak zul je verbaasd zijn hoe snel en efficiënt het proces van 'het naleven van de bedrijfswaarden' wordt versterkt.Meer informatie over deze specialiteit vind je op RecognizePeers.com
2. Het belang van sociale verbondenheid
In deze digitale tijd vergeten we vaak dat mensen inherent sociale wezens zijn - mensen gedijen op het gevoel verbonden te zijn! Een gevoel van sociale connectie activeert de productie van het "gelukshormoon" oxytocine, wat we automatisch als zeer belonend ervaren. Wanneer iemand zich echt verbonden voelt en het gevoel heeft erbij te horen, heeft hij of zij twee keer zoveel kans om te genieten van een goede gezondheid. Een goede gezondheid betekent meer energie, en hoe meer energie we ervaren, hoe hoger de bergen die we kunnen verzetten. Het tegendeel is echter ook waar. Het gebrek aan sociale relaties op het werk is namelijk een belangrijke factor die ertoe bijdraagt dat mensen ziek worden of in een depressie terechtkomen. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat het ervaren van sociale verbondenheid en het gevoel erbij te horen belangrijker is voor onze gezondheid dan het dieet dat we eten en - omgekeerd - een gebrek daaraan creëert een groter algeheel risico voor onze gezondheid dan roken of drinken. Dus het sociaal verbinden van mensen op de werkvloer zal voor het bedrijf een grotere impact opleveren dan al die eerder genoemde hippe initiatieven ooit kunnen!Benieuwd om dit op de proef te stellen? Neem telefonisch contact met ons op via +32 16 499 960 voor onze top 5 tips om de sociale connectie op de werkplek te verbeteren.
3. Het belang van de 'human touch'
Een van de grootste geschenken die we onze medewerkers kunnen geven is het geschenk van waardering, medeleven en aanmoediging."Ongewenst zijn, niet geliefd zijn, niet verzorgd worden, door iedereen vergeten worden - ik denk dat dat een veel grotere honger is, een veel grotere armoede dan degene die niets te eten heeft" - Moeder TheresaTot 75% van de mensen geeft aan dat het meest stressvolle deel van hun werk de interactie met hun direct leidinggevende is. Wat een schokkende openbaring! Dit houdt in dat mensen die hun dagen doormaken zonder gewaardeerd te worden voor wie ze zijn en wat ze doen, aan enorme stress onderhevig zijn. Waarom doen we ons niet gewoon de moeite om ons echt in te zetten voor hen die we bevoorrecht zijn te leiden, en waarom sturen we hen 's avonds niet naar huis met een gevoel van respect en waardering? Stel je voor wat een verschil dat zou maken! Niet alleen zou het de levenskwaliteit van onze medewerkers verbeteren, het zou ook een positief effect hebben op de financiële resultaten van het bedrijf door het verlagen van de gezondheidskosten die het gevolg zijn van ziekteverzuim. En dan heb ik het nog niet eens over de veel positievere indruk die op klanten achterblijft en alle andere voordelen die daaruit zouden voortvloeien! Wat me in de loop van mijn carrière helaas keer op keer opviel, is dat mensen het vaak moeilijk hebben om erkenning te geven. Op de een of andere manier zorgt het uiten van waardering ervoor dat ze zich erg ongemakkelijk voelen. En ze kiezen er dan maar voor om niets te doen, in plaats van het risico te lopen hun gezicht te verliezen. Dat is echter een probleem, want als werknemers het gevoel hebben dat ze slechts betekenisloze nummers zijn in plaats van gewaardeerde individuen, zal hun werk hun waarschijnlijk weinig boeien. De kans is dan ook groot dat het niet lang meer zal duren voordat ze op zoek gaan naar een baan die voor hen bevredigend en interessant is. En het bedrijf gaat dan op zoek naar nog een andere medewerker om het gat te vullen... Gelukkig heeft de ervaring me geleerd dat er een gemakkelijke manier is om dit tij te keren! Begin gewoon met meer belang te hechten aan de meer 'formele' gelegenheden waarop medewerkers kunnen worden gewaardeerd. Hierbij denk ik aan onboarding, dienstjaren, mijlpalen op vlak van veiligheid, bijzondere prestaties of familie-momenten zoals een bruiloft of een geboorte. Mensen laten weten dat ze belangrijk zijn en dat je om hen geeft, alsook het aantal verbindingsmomenten verhogen, zijn twee van de belangrijkste onderdelen van een bloeiende bedrijfscultuur. Bovendien zorgt het vieren van successen en belangrijke mijlpalen voor een hoger moreel, wat altijd een bonus is!
Ontdek hoe bedrijven als Deloitte en Nike hun 'human touch' factor hebben vergroot door simpelweg hun waarderingsaanpak te wijzigen: stuur ons een e-mail op info@arteel.eu.
Conclusie
Een positieve werkcultuur heeft een enorme impact op het aantrekken en behouden van geschoolde en getalenteerde werknemers, hogere productiviteitsniveaus en een verbeterd intern moreel. En wij garanderen je dat als je de bovenstaande drie eenvoudige regels op een consequente manier op in jouw bedrijf toepast, je verbaasd zal zijn over hoe snel je resultaat boekt - zonder veel geld of tijd te besteden.Veel succes!
Nathalie Arteel
Leading Angel Arteel Group
Recognition & Motivatie expert