$type=grid$meta=0$readmore=0$snippet=0$count=4$show=home

$type=ticker$meta=0$readmore=0$snippet=0$columns=4$count=9$show=home

Waarom een "werknemer van de maand" programma een dinosaurus is

Wij kennen ze allemaal: de "Medewerker van de maand", de "Nieuwe medewerker van het jaar", het "Idee van de maand"… tot voor kort vertrouwde concepten in veel bedrijven. Maar vandaag de dag zouden zulke vormen van waardering even goed dinosaurussen kunnen zijn!

"Waarom?" horen we je vragen.

Door tijdsgebrek? Omdat de magie weg is? Of misschien omdat deze - oorspronkelijk Angelsaksische - concepten eigenlijk nooit gewerkt hebben aan onze zijde van de Atlantische oceaan?

Alle bovenstaande redenen klinken goed. Maar het is vooral de wereld waarin we leven, een wereld die zich in een extreem hoog tempo blijft ontwikkelen.

1) De werkdruk wordt steeds groter en de lat wordt steeds hoger gelegd. Dit vraagt veel veerkracht van de medewerker. En om goed te kunnen presteren dient een medewerker vandaag niet alleen fysisch maar ook mentaal over een uiterst goede conditie te beschikken. Regelmatig positieve waardering ontvangen, is dan ook een must om gemotiveerd te blijven.

2) Klassieke wijzen van waardering zoals het kiezen van de medewerker van de maand, heeft maximum betrekking op 1% van uw totaal personeelsbestand. Wat dan met de andere 99%? En wat denk je dat er gebeurt als die 1% genomineerd wordt? Hoe transparant is deze selectie? En hoe zwaar is het selectieproces dat meestal achter gesloten deuren plaats vindt? Vaak kan elke medewerker iemand aandragen, weliswaar onderbouwd met een rechtvaardiging van drie pagina's. Wie heeft daar tegenwoordig nog de tijd voor? En als dan uiteindelijk de resultaten bekend geraken, volgt automatisch de frustratie van diegenen die ook hun best hebben gedaan maar niet in de bloemetjes werden gezet.

3) Onze Millennium generatie heeft meer dan ooit de nood aan positieve feedback, en liefst dan nog op een transparante en publieke manier. Het succes van de social media is hier een duidelijke illustratie van. Mensen willen veel meer dan vroeger hun kleine successen of dingen waar ze trots op zijn, kunnen delen met hun vrienden, familie of collega's. Dit sterkt hun zelfvertrouwen en geeft hun energie.

De tijd is dus zeker gekomen voor nieuwe vormen van peer-to-peer waardering ter vervanging van de oude dinosaurussen.

Social Recognition is de naam van het nieuwe waarderingsspel, waarbij alle medewerkers op een zeer eenvoudige en transparante manier betrokken worden. Elk teamlid kan het positieve gedrag van een collega (of zelfs manager!) belonen met een virtuele schouderklopje - bijvoorbeeld in de vorm van een ster. Deze schouderklopjes worden op een virtuele waarderingsmuur gepost en zijn gekoppeld aan iets dat belangrijk is voor het bedrijf. Bijvoorbeeld aan het doen leven van de bedrijfswaarden, of aan het vertonen van gewenst teamgedrag, of aan een grote prestatie op vlak van veiligheid, gezondheid en milieu (VGM).

Deze vorm van waardering omarmt de nieuwe standaard voor de beste waardering zoals verspreid door de social media platformen: positief gedrag of initiatief tonen en toejuichen voor een heel publiek!

En in plaats van het proces van erkenning uitsluitend voor te behouden aan het management, laat dit nieuwe waarderingsspel elke werknemer toe om zelf zijn of haar appreciatie te uiten aan gelijk wie in het bedrijf. Iedere medewerker draagt zo bij aan de versterking van de bedrijfscultuur en doelstellingen. En iedere medewerker voelt zich een winnaar.

En juist hier ligt de kracht van waardering!

Uit een recente studie van het ministerie van Volksgezondheid bleek dat één op drie Belgen in een depressie zit of ooit gezeten heeft. Heeft er iemand al ooit bij stilgestaan wat waardering voor een positief effect kan hebben en hoe dit kan bijdragen aan een sterke geestelijke gezondheid? En hoe weinig dit kost?

Als wij mentaal voldoende krachtvoer krijgen, kunnen wij optimaal presteren - wat sterk bijdraagt tot ons geluk.  

Het is dan ook geen verrassing dat bedrijven met een positief waarderingsbeleid betere resultaten boeken en meer betrokken medewerkers hebben!

Hierbij Arteel zien we het elk dag gebeuren - de ongelofelijke boost die Social Recognition creëert, waarbij minder dan twee minuten nodig zijn om iemand tot op 'Cloud Number Nine' te katapulteren… Niet één keer per maand, maar eenmaal per uur - precies zoals het zou moeten zijn in deze tijden…

Nathalie Arteel
Leading Angel Arteel Group
Recognition Expert

Wil je meer weten over onze Social Recognition programma's? Neem dan gerust een kijkje op arteel.eu of contacteer ons op +32 16 499 960 of op info@arteel.eu. Wij beantwoorden graag al je vragen!

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/loyalty.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/engagement.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/welzijn.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/performance.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/cultuur.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/leadership.html

$type=three$meta=0$c=9$p=1$show=/p/change.html

In de kijker_$type=sticky$meta=0$count=4$cate=1$show=/p/over-ons.html

In de kijker_$type=sticky$meta=0$count=4$cate=1$show=/p/contact.html

In de kijker_$type=sticky$meta=0$count=4$cate=1$show=post

$type=carousel$show=post

Naam

change,3,cultuur,19,engagement,17,leadership,14,loyalty,2,performance,8,welzijn,18,
ltr
item
HR Nieuws: Waarom een "werknemer van de maand" programma een dinosaurus is
Waarom een "werknemer van de maand" programma een dinosaurus is
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnF5jm0A9SWRmtfo4pfWRPbg608txBY4p8h9vPGgR8Fpjbae2GDSJVvg4-B9jC0cPGkJDd6jAFKtsboY7xnSpuFh_E-Q7M_Pql67jocPbms8pDpQpC1lBtHmhnpebAmXBmrawPeswfhwRC/s640/Employee+of+the+Month.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnF5jm0A9SWRmtfo4pfWRPbg608txBY4p8h9vPGgR8Fpjbae2GDSJVvg4-B9jC0cPGkJDd6jAFKtsboY7xnSpuFh_E-Q7M_Pql67jocPbms8pDpQpC1lBtHmhnpebAmXBmrawPeswfhwRC/s72-c/Employee+of+the+Month.jpg
HR Nieuws
https://www.hrnieuws.be/2017/11/waarom-een-werknemer-van-de-maand.html
https://www.hrnieuws.be/
https://www.hrnieuws.be/
https://www.hrnieuws.be/2017/11/waarom-een-werknemer-van-de-maand.html
true
2714285598306982913
UTF-8
Alle berichten Geen berichten gevonden BEKIJK ALLES Lees meer Antwoord Cancel antwoord Delete Door Home BLZ BERICHTEN Bekijk alles AANBEVOLEN LABEL ARCHIEF ZOEK ALLE BERICHTEN Geen berichten gevonden Back Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September October November December Jan Feb Mar Apr Mei Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec zoaps 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Volgers Volg THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy