September is typisch de maand waarop heel wat jonge mensen met een job starten. Schoolverlaters hebben terecht nog even genoten van een welverdiende vakantie voor ze met veel goesting - en vaak ook een bang hart - aan hun eerste werkdag beginnen.
Een goede eerste indruk is echter niet alleen belangrijk voor de werknemer, maar ook voor de werkgever. Om goede mensen aan boord te houden moet je er als bedrijf staan op dag één. Of zelfs vroeger. Een gepaste verwelkoming legt niet alleen het fundament voor een gezonde werknemer-werkgever relatie, maar zal ook een enorme impact hebben op je employer branding.
In deze blog ontdek je hoe je als bedrijf een goede eerste indruk kan maken, en wat het je kan opleveren.
Wanneer is dag één?
Zogeheten onboarding trajecten worden meestal gestart vanaf de eerste werkdag. Een gemiste kans! Want in het hoofd van een nieuwe werknemer begint onboarding al veel vroeger; namelijk op het moment dat de werknemer zijn handtekening onder het contract zet. Op dat moment neemt iemand afscheid van hetzij het studentenleven, hetzij een vroegere job, en is men mentaal al bezig met het nieuwe werk. Toch doen werkgevers in deze periode bijna niets met hun toekomstige werknemers. Vandaar, een gemiste kans.
Een warm welkom, en dit nog vóór de eerste werkdag
De mogelijkheden zijn nochtans eindeloos om voor de eerste werkdag al met een geslaagd inwerk programma te starten. En we spreken hier dan niet over het overstelpen van de nieuwkomer met vakmaterie, trainingen of administratieve rompslomp, maar wel over het bouwen aan een vertrouwensrelatie, het connecteren, het enthousiasmeren,…
Denk maar aan een online platform met een aftelkalender waarbij jullie samen toeleven naar die eigenlijke eerste werkdag, waar je foto's van toekomstige collega's kan posten en een videoboodschap kan achterlaten waarin je laat weten dat je uitkijkt naar zijn/haar komst. Met leuke bedrijfsfilmpjes kan je de nieuwe werknemer ook de bedrijfscultuur, missie en waarden vertellen en laten ervaren.
Nog voor de eerste werkdag kan je nieuwe werknemers uitnodigen voor bedrijfsevents zoals de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie of teambuilding. Zulke uitjes zijn de ideale gelegenheid om de collega's te leren kennen en zijn ongetwijfeld een schot in de roos als het aankomt op toekomstige motivatie en teamsamenwerking.
Een week voor de eerste werkdag kan je de werknemer thuis verrassen met een leuk welkomstpakket: een brooddoos en drinkbus, een mand vol lekkers voor het hele gezin, een werktas, werkkledij, een cadeaubox met een persoonlijke offline of online boodschap... noem maar op. Al dan niet gepersonaliseerd met het logo van het bedrijf. Wat een leuke verrassingservaring om al meteen - nog voor je eerste werkdag - over te vertellen aan vrienden en familie: van employer branding gesproken!
Hoe een warm welkom bijdraagt aan employer branding
Employer branding - het imago en de identiteit van werkgevers - spelen een steeds belangrijkere rol
op de arbeidsmarkt. Uit een onderzoek van human resources-dienstverlener Randstad bij 11.000 Belgen blijkt dat 78% kandidaat-sollicitanten de employer brand checkt van de bedrijven waarin ze interesse hebben. Digitale kanalen (o.a. bedrijfswebsite, social media,… ) blijven daarbij erg belangrijk, maar ook de meer traditionele bronnen staan hierbij nog steeds op de voorgrond. Zo komt de mening van familie, vrienden en kennissen (42%) op de tweede plaats, naast de website van het bedrijf (43%). Bij vrouwen (46%) en jongeren (50%) ligt dit aandeel nog een stuk hoger. Facebook is van alle sociale media kanalen de koploper met 23% van de respondenten die via deze weg onderzoeken hoe aantrekkelijk een potentiële werkgever is. Bij jongeren loopt dit percentage op tot 40%.
Vanaf het moment dat een nieuwe werknemer zijn engagement heeft verklaard gaan er specifieke ideeën en verwachtingen ontstaan. Het al dan niet inlossen van deze verwachtingen zal mee de externe reputatie van een bedrijf bepalen. Met een onboarding proces dat het succes van een werknemer centraal stelt, dat duidelijk wil investeren in talent ontwikkeling en dat verrassend is, creëer je van elke nieuwe medewerker in een oogwenk een gedreven vertegenwoordiger voor je employer brand.
Kortom, verrassingservaringen in het onboarding proces die zowel via social media als via vrienden en familie viraal gaan, zullen niet alleen het engagement van nieuwe medewerkers bevorderen, maar zullen ook talentvolle sollicitanten en gemotiveerde werknemers aantrekken.
Leen Joos