Werkgevers investeren alsmaar meer in aantrekkelijke compensation & benefit plannen bovenop het loonpakket. Lees hier waarom een cafetariaplan snel zijn doel mist.
Een cafetariaplan vertaalt zich concreet bij veel bedrijven door allerlei geschenken en benefits terug te bundelen tot één totaalbudget, waarbij de medewerker zelf kan kiezen hoe hij dit budget wil invullen. Zo krijgt de medewerker zijn loon aangevuld met vb. abonnement op openbaar vervoer, kilometervergoeding, fietsvergoeding, laptop, gsm, … al naar de persoonlijke keuzes en behoeftes van de individuele medewerker. Dit alles met het idee om een zo aantrekkelijk mogelijk pakket aan te bieden voor bestaande medewerkers en om nieuw talent te overtuigen om bij hen te komen werken.
Wat is de realiteit, denkt u?
Iedereen weet dat wanneer mensen besluiten om voor een nieuwe job te gaan, het loonpakket heel erg belangrijk is. Iedereen weet ook dat het totale loonpakket heel snel wordt gezien als een hygiënefactor en dat de impact van een 'wauw' aanbod, snel als 'verworven' wordt beschouwd. Ten derde weet ook iedereen dat mensen een bedrijf verlaten, niet voor het loonpakket, maar wel voor het gebrek aan erkenning door hun leidinggevende.
Waarom zal dit initiatief voor een groot deel zijn effect dan missen?
Een aantal jaren geleden werd er door de Belgische directie beslist om het budget dat werd voorzien voor de Kerstman en de kerstpakketten toe te voegen aan het totaal budget voor het cafetariaplan. Vanaf toen was er dus geen 'surprise & delight' meer. Ook de budgetten die gebruikt werden om medewerkers te bedanken voor hun aantal jaren dienst werden toegevoegd aan het cafetariaplan.
Door het budget van de kerstgeschenken en de jubilarisgeschenken om te zetten naar cash, is de perceptie gaan groeien dat mensen het gevoel hadden dat er iets van hen werd afgenomen. Ondanks dat dit in de realiateit niet waar is, maar de menselijke verbinding, het creeëren van een momentum was er niet meer omdat alles gerationaliseerd werd.
Besluit
Bedrijven die alles willen uitdrukken in cash omdat ze denken dat hun medewerkers op die manier gelukkiger zijn, beter zullen presteren en langer zullen blijven werken is een utopie. Een goed loon en een compensation & benefits-plan is een belangrijke component voor een medewerker, maar als het bedrijf daarnaast onvoldoende aandacht schenkt aan een goed waarderingsbeleid, dan zal dit bedrijf nooit het gewenste effect bereiken.
Mensen hebben naast een correcte verloning in de eerste plaats nood aan erkenning, aan het gevoel dat wat ze doen wordt opgemerkt en dat ze het verschil kunnen maken voor hun organisatie en leidinggevende. Als deze mensen hun bijdrage nooit wordt gevalideerd dan haken ze vroeg of laat mentaal af, alles is kwestie van tijd.
Nochtans is het vaak zo dat wanneer je aan de medewerker zelf vraagt wat hij het liefst heeft, hij zoveel mogelijk alles wil uitgedrukt zien in geld. Maar dit is normaal omdat hem dit psychologisch het meeste 'beslissingsruimte' geeft. Toch zie je dat deze wijze van denken niet bijdraagt tot meer engagement. Bedrijven hebben immers nog nooit zo'n goede arbeidsvoorwaarden aangeboden als vandaag, en toch is het absenteïsme nog nooit zo hoog geweest.
Wil u graag objectieve cijfers en bijhorende studies waarop dit artikel gebaseerd is? Stuur me dan een e-mail op nathalie@arteel.eu
Een cafetariaplan vertaalt zich concreet bij veel bedrijven door allerlei geschenken en benefits terug te bundelen tot één totaalbudget, waarbij de medewerker zelf kan kiezen hoe hij dit budget wil invullen. Zo krijgt de medewerker zijn loon aangevuld met vb. abonnement op openbaar vervoer, kilometervergoeding, fietsvergoeding, laptop, gsm, … al naar de persoonlijke keuzes en behoeftes van de individuele medewerker. Dit alles met het idee om een zo aantrekkelijk mogelijk pakket aan te bieden voor bestaande medewerkers en om nieuw talent te overtuigen om bij hen te komen werken.
Wat is de realiteit, denkt u?
Iedereen weet dat wanneer mensen besluiten om voor een nieuwe job te gaan, het loonpakket heel erg belangrijk is. Iedereen weet ook dat het totale loonpakket heel snel wordt gezien als een hygiënefactor en dat de impact van een 'wauw' aanbod, snel als 'verworven' wordt beschouwd. Ten derde weet ook iedereen dat mensen een bedrijf verlaten, niet voor het loonpakket, maar wel voor het gebrek aan erkenning door hun leidinggevende.
Waarom zal dit initiatief voor een groot deel zijn effect dan missen?
- Omdat je met een mooi loonbeleid of cafetariaplan mensen wel kan overtuigen om bij jou te komen werken, maar wat gebeurt er als iemand zich elke dag inzet en zijn of haar bijdrage nooit of onvoldoende wordt opgemerkt en erkend?
- Medewerkers die dit ervaren, kunnen twee dingen doen :
- Of ze gaan zich nestelen in een comfortzone omdat het aanbod dat ze gekregen hebben zo mooi is dat het moeilijk is om uit de gouden kooi te stappen. Bij deze mensen zie je dan een terugval in engagement en betrokkenheid.
- Of ze besluiten om nog even af te wachten, om dan uiteindelijk toch te vertrekken.
In geen van de twee gevallen zie je een verhoging van engagement. - Bedrijven die alles in geld uitdrukken hebben geen budget meer over om hun medewerkers eens extra in de bloemetjes te zetten. Het zijn echter net deze momenten die ervoor zorgen dat de leidinggevende echt verbinding maakt met haar of zijn medewerkers.
Een aantal jaren geleden werd er door de Belgische directie beslist om het budget dat werd voorzien voor de Kerstman en de kerstpakketten toe te voegen aan het totaal budget voor het cafetariaplan. Vanaf toen was er dus geen 'surprise & delight' meer. Ook de budgetten die gebruikt werden om medewerkers te bedanken voor hun aantal jaren dienst werden toegevoegd aan het cafetariaplan.
Door het budget van de kerstgeschenken en de jubilarisgeschenken om te zetten naar cash, is de perceptie gaan groeien dat mensen het gevoel hadden dat er iets van hen werd afgenomen. Ondanks dat dit in de realiateit niet waar is, maar de menselijke verbinding, het creeëren van een momentum was er niet meer omdat alles gerationaliseerd werd.
Besluit
Bedrijven die alles willen uitdrukken in cash omdat ze denken dat hun medewerkers op die manier gelukkiger zijn, beter zullen presteren en langer zullen blijven werken is een utopie. Een goed loon en een compensation & benefits-plan is een belangrijke component voor een medewerker, maar als het bedrijf daarnaast onvoldoende aandacht schenkt aan een goed waarderingsbeleid, dan zal dit bedrijf nooit het gewenste effect bereiken.
Mensen hebben naast een correcte verloning in de eerste plaats nood aan erkenning, aan het gevoel dat wat ze doen wordt opgemerkt en dat ze het verschil kunnen maken voor hun organisatie en leidinggevende. Als deze mensen hun bijdrage nooit wordt gevalideerd dan haken ze vroeg of laat mentaal af, alles is kwestie van tijd.
Nochtans is het vaak zo dat wanneer je aan de medewerker zelf vraagt wat hij het liefst heeft, hij zoveel mogelijk alles wil uitgedrukt zien in geld. Maar dit is normaal omdat hem dit psychologisch het meeste 'beslissingsruimte' geeft. Toch zie je dat deze wijze van denken niet bijdraagt tot meer engagement. Bedrijven hebben immers nog nooit zo'n goede arbeidsvoorwaarden aangeboden als vandaag, en toch is het absenteïsme nog nooit zo hoog geweest.
Wil u graag objectieve cijfers en bijhorende studies waarop dit artikel gebaseerd is? Stuur me dan een e-mail op nathalie@arteel.eu